31. 8. 2021 - Petra Obrovská
Dech beroucí krása Himalájí i blízkost nejvyšší hory světa Mt. Everest každoročně lákají do oblasti Solokhumbu mnoho návštěvníků. Ačkoli většina sem přichází se záměrem obdivovat přírodní krásy nebo posouvat své fyzické limity, brzy zjistí, že krajina kolem je protkána náboženstvím, mysticismem a vírou lidu Šerpa, který Solokhumbu obývá. A nejsou to jen lidé, kteří zde sídlí...
Při procházení skrze vesnice si nelze nevšimnout všudypřítomných modlitebních vlaječek, mlýnků, které místní při průchodu kolem roztáčí, kamenných zdí "mani" pokrytých mantrou Om Mani Padme Hum, tyčících se stúp nebo větších či menších gomp - klášterů. Šerpové obývající tento region se hlásí k buddhistické škole Nyingmapa, která má silnou tradici skrytých pokladů a pozemských božstev. Jejich víra je silně odráží geografií regionu a jejich rituály jsou přímo spjaty se zemí a významnými horskými dominantami. Zobrazení místních ochranných horských božstev najdeme v každém klášteře v oblasti. Někteří považují Solokhumbu za beyul - skryté posvátné údolí požehnané tibetským buddhistickým mistrem Guru Rinpoche v 8. st. jako úkryt pro jeho následovníky v potřebných dobách. Lidé mohou fyzicky procházet skrze beyul, ale pokud jim to není dovoleno, beyul jim není odhaleno, jelikož funguje na jiném stupni reality.
Místo, kde většinou návštěvníci stráví nejvíce času aby se aklimatizovali na nadmořskou výšku, je vesnice Namche Bazaar. Nedaleko se nachází vesnice Khumjung - častý cíl aklimatizačních výletů, a přímo nad ní se tyčí hora Khumbila. Ta je nejposvátnější horou oblasti. Dle legendy Guru Rinpoche usmířil zde sídlící bohyni Khumbi Yul Lha, která od té doby slouží jako ochránkyně Šerpů v údolí Khumbu. Ti jí pravidelně přinášejí obětiny jelikož věří, že veškerá neštěstí jako nemoci, laviny, sesuvy půdy a špatná úroda jsou důsledkem hněvu bohů. Pokud jsou bohové spokojeni a chováni v úctě, daří se i Šerpům. Ačkoli je Khumbila snadno přístupná, není dovoleno na ni vystoupit, jelikož vystoupit na vrchol hory znamená pro Šerpy šlapat po hlavě bohům.
Nejvyšší hora světa Mt. Everest je v Nepálu známá jako Sagarmatha (čelo nebe). Šerpové ji však nazývají Čomolungma - zkrácenina jména bohyně, která sídlí na jejím vrcholu - Čomo Miyolangsangma. Ta je jednou z pěti dlouhověkých sester a je bohyní nevyčerpatelného dávání. Je často zobrazována jako jedoucí na zlaté tygřici a rozdávající poklady těm, kteří si to zaslouží. Ačkoli je Čomolungma posvátnou horou, její pozice jako nejvyšší vrchol světa je neodolatelným lákadlem pro mnoho horlezců. Šerpové se však vždy ujistí, aby byly pro bohyni provedeny odpovídající ceremonie s obětinami a byl jim zajištěn hladký a bezpečný průběh expedice. Horolezci i jejich průvodci tak před výstupem musí podstoupit puju (buddhistickou ceremonii) a buddhistický mnich jim dá požehnání. Před samotným výstupem pak Šerpové provedou rituál a nabídnou obětiny ve svatyni v základním táboře, aby uchlácholili bohyni před tím, než vstoupí do jejího sídla. Vypráví se, že Tenzing Norgay, Šerpa, který spolu s Edmundem Hillarym stanul jako první člověk na vrcholu Mt. Everest, následoval při cestě nahoru právě bohyni Miyolangsangma, která mu dovolila na ni vystoupit. Když se podíváme na počet horolezců, kteří vystoupili na Mt. Everest a bezpečně se vrátili, musíme konstatovat, že Miyolangsangma je bohyní opravdu benevolentní.
Krása Himalájí je opravdu dech beroucí a i návštěvník ze západu se často neubrání pocitu, že vstupuje do sídla bohů. Krajina plná skal a ledu jakoby nebyla stvořena pro lidské přežití a lidský život zde opravdu závisí na benevolenci neviditelných sil a božstev. Můžeme být vděčni, že díky místním hotelům je nám dovoleno nahlédnout aspoň na několik dní do tohoto království chladné krásy, která nás zanechá v němém úžasu a s pocitem, jak nicotný člověk je v porovnání se sílou přírody.